'Klaas Vantornout probeerde parcours BK te wijzigen'

  • Oelan-Bator

    www.wielerflits.nl

    'Klaas Vantornout probeerde parcours BK te wijzigen'

    Klaas Vantornout heeft geprobeerd om het parcours van het Belgisch kampioenschap in Waregem aan te laten passen, meldt Sporza. Hiermee heeft de regerend Belgisch kampioen voor een hoop ophef gezorgd. Het leverde echter geen resultaat op. Ook vorig jaar probeerde Klaas Vantornout al het parcours (toen in Mol, red.) te wijzigen.

    Vantornout meldde zich af voor de veldrit in Baal om te herstellen in Spanje, maar hij bezocht eerst nog even Waregem. Hij vroeg de parcoursbouwer of de balken verplaatst konden worden: na de bocht, in plaats van voor de bocht. De renner van Sunweb-Napoleon Games is geen fan van balken en de aanpassing zou hem wel goed van pas komen.

    Vantornouts ploegleider Mario De Clercq was het eens met zijn renner, volgens Het Gazet van Antwerpen wilden ze er zelfs voor betalen, maar het had geen effect bij de organisatoren. Afgelopen jaar in Mol probeerde de Sunweb-Napoleon Games ploeg ook al een zandstrook uit het BK-parcours te verwijderen, maar ook toen zonder succes.

    Wereldkampioen Sven Nys reageerde niet verrast tegen Sporza: ‘'Humor van de bovenste plank. Ik schrok niet eens toen ik het hoorde. Ik geef het je op een briefje: met zulke zaken maak je je niet populair.’' Ook Niels Albert was niet blij met de actie van Vantornout. ‘'Je kunt als renner tips geven aan een parcoursbouwer. Als het om de veiligheid gaat, of om het spektakel te verhogen. Maar ingrijpen met je eigen gewin voor ogen, dat doe je niet.’'

  • Van Turnhout

    Prachtig toch? En juist in het geval van Klaas Vantornout geloof ik dat het nog echt gebeurd is ook. Vantornout die soms denkt dat hij evenveel talent heeft dan Nys en Albert, die wanneer hij voorbij gestoken wordt liever zijn tegenstander in de hekken rijdt, of een elleboog verkoopt, die in Hasselt Corné van Kessel voortdurend tegen zijn achterwiel en versnellingsapparaat zat te rijden, is nl. niet bepaald de meest sportieve renner van het peloton.

  • Oelan-Bator

    Goede karaktertekening. Dat is ongetwijfeld ook gestimuleerd door zijn ploegleider, Mario Declercq, met afstand de meest onsportieve veldrijder (en janksnol) aller tijden.

    Dat jij daar de kwalificatie prachtig aan hangt is voor jouw rekening. ;)

  • Zorro

    Ik las de berichten maandagochtend al op de belgische kranten site http://www.gva.be/sport en http://www.gva.be/sport/

    Vandaag gaat deze soap lekker verder, Meeusen is boos op Vantornout en twittert

    Als @koenmonu mij wou voortrekken lagen er in Zolder ook wel balkjes! Belachelijk dat @KlaasVT_be mij meetrekt in zijn mediastormke. #zielig

    Parcoursbouwer van het BK in Waregen, Koen Monu, noemt Nys een jankert.

    'Nys is een janker', zei hij me. aldus Klaas http://www.gva.be/sport/wielrennen/aid1515865/klaas-vantornout-geld-geboden-leugens.aspx

    Veel plezier zondag :D

  • Oelan-Bator

    Nys is ook een ontzettende jankert, alleen valt dat niet zo op omdat hij zo vaak wint. Zodra hij minder vaak wint komt zijn ware aard boven.

    On topic:

    Vantornhout, Declercq en Mettepenningen ontkennen alles, sterker nog Vantornout laat het volgende optekenen:

    Klaas Vantornout reageerde zelf tegenover Veldritkrant.be: ‘'Heel straf. Ik ben inderdaad naar Waregem geweest, waar Koen Monu van de organisatie mij aansprak’', zegt de Belgisch kampioen. ‘'Toen ik de man in kwestie vroeg waar de balkjes zouden komen, vertelde hij me waar én dat die balkjes er zeker niet lagen om Sven Nys te bevoordelen, want hij vertelde absoluut geen Nys-fan te zijn. Hij wilde -en dat zei hij letterlijk- Tom Meeusen bevoordelen. Hij is zelf immers goed bevriend met de familie Meeusen, klonk het. Meer is er niet gezegd. En over geld is al zeker met geen woord gerept. Dit is compleet uit de lucht gegrepen.’'

    www.wielerflits.nl

  • Tom

    Klaas is een aparte. Als je hem meeneemt naar het WK, dan denkt hij alleen in teambelang en haalt hij zonder blikken of blozen een landgenoot terug. Ik denk dat de Belgische gazetten nog tot en met het WK iets om over te schrijven hebben nu. Het is inderdaad roddeljournalistiek, maar het hoort bij het Vlaamse veldrijden.

  • Quarantanove

    Dat Klaas tegen zijn landgenoten rijdt ook in een WK is niets aparts , dat doen ze allemaal.

    Renners rijden voor zichzelf en het slechtste scenario is , dat je tweede wordt achter een.

    In de jaren 70 reden de Zwitsers om dezelfde reden ook meer tegen elkaar dan elkaar iets te gunnen.

    Dit fenomeen doet zich ook op Olympische spelen altijd voor. Het slechste wat een sporter kan overkomen is vierde worden direkt gevolgd door zilver halen achter een landgenoot.

    Dat “wijgevoel” acteren ze wel altijd in de media want het grote publiek wil dat zo en dus sponsoren ok.