Selectie WK Hoogerheide

  • Tom

    Bondscoach Lammerts hanteert de volgende regels voor een selectie voor het WK, 1x bij de eerste 8 in een wereldbekercross, of 2x bij de eerste 12. Tot nu toe zijn dus geselecteerd:

    Lars vd Haar (3x 1e, 1x 10e, 1x 5e)

    Thijs van Amerongen (2x 7e, 1x 11e, 1x 12e, 1x 9e)

    Corne van Kessel (1x 10e, 2x 9e)

    Net niet:

    Thijs Al (1x 13e, 1x 14e, 1x 16e)

    Niels Wubben (1x 17e, 1x 15e, 1x 13e)

    Waarschijnlijk niet (beste prestatie in WB):

    Eddy van IJzendoorn (1x 17e)

    Twan van den Brand (2x 20e)

    Micki van Empel (1x 20e)

    Patrick van Leeuwen (1x 22e)

    Overige geplaatste renners (zelfde criteria?):

    U23:

    Mathieu van der Poel

    David van der Poel

    Stan Godrie

    Mike Teunissen

    Gert-Jan Bosman (halve nominatie 1x 12e en 1x 13e)

    Dames:

    Marianne Vos

    Sophie de Boer

    Sabrina Stultiens

    Annefleur Kalvenhaar (2x 9e)

    Reza Hormes (halve nominatie 1x 11e)

    Junioren:

    Pascal Eenkhoorn

    Joris Nieuwenhuis

    Max Gulickx

    Sieben Wouters

    Met name bij de elite renners is de selectie nog erg magertjes, aangezien er nog maar twee crossen zijn, is de kans niet heel erg groot dat er zich nog renners rechtstreeks zullen plaatsen. Ik snap dat de bondscoach selectiecriteria hanteert, maar zou het niet goed zijn om toch wat meer oranje aan de start te zien? Het WK is ten eerste in eigen land, het is toch erg prettig voor de organisatie dat er wat landgenoten aan de start staan. Er zijn veel punten te verdienen voor de renners. En we hebben met Van der Haar bovendien een kanshebber op de titel. Soms kan een renner op plek 20 toch nog van dienst zijn tijdens een wedstrijd, zie wat het halve peloton voor Niels Albert doet als hij weer eens zijn start mist. Verdienen Al en Wubben een wildcard van de bondscoach? En zijn er nog renners/rensters die nog niet aan de start staan, maar wel een startplek verdienen? Van den Brand en Van Empel gelet op hun leeftijd?

  • Tom

    Om te bepalen of een wild card terecht zou zijn, de top 20 plaatsen van niet-genomineerden in overige klassementscrossen:

    Niels Wubben (Geen BPost wedstrijden): 9e Zonhoven en Hamme-Zogge, 10e Gavere, 13e Gieten, 14e Ronse,

    Twan van den Brand: 10e Ronse, 11e Ruddervoorde, 14e Koppenberg, 15e Gieten, 18e Essen, 18e Hamme-Zogge en Gavere, 19e Hasselt

    Eddie van IJzendoorn (deels geblesseerd): 13e Essen

    Micki van Empel: 14e Hamme-Zogge, 17e Gieten, 20e Gavere

    Thijs Al: 15e Ronse, 16e Koppenberg, Zonhoven en Gieten

    Patrick van Leeuwen: 20e Koppenberg, 21e Gieten

  • Robbie34

    Twan van den Brand lijkt weer op de weg terug en ook Eddy van IJzendoorn lijkt na een paar magere seizoenen en blessures er ook weer langzaam aan te komen. Niels Wubben rijdt iets regelmatiger maar heeft nog te weinig uitschieters. En Thijs Al rijdt zelfs iets beter dan de laatste 2 jaar maar of dat genoeg is. Patrick van Leeuwen komt gewoon te kort dan zou ik eerder de voorkeur geven aan Micki van Empel die nog wat jeugdiger is.

    Ja ik zou i.i.g. wel met een complete ploeg rijden, anders zou het een aanfluiting zijn in eigen land!

  • Tom

    Om te bepalen of een wild card terecht zou zijn, de top 20 plaatsen van niet-genomineerden in overige klassementscrossen (t/m Loenhout):

    Niels Wubben (Geen BPost wedstrijden): 9e Zonhoven en Hamme-Zogge, 10e Gavere, 13e Gieten, 14e Ronse,

    Twan van den Brand: 10e Ronse, 11e Ruddervoorde en Loenhout, 14e Koppenberg, 15e Gieten, 18e Essen, Hamme-Zogge en Gavere, 19e Hasselt

    Eddie van IJzendoorn (deels geblesseerd): 13e Essen, 15e Loenhout

    Micki van Empel: 14e Hamme-Zogge, 17e Gieten, 20e Gavere en Loenhout

    Thijs Al: 15e Ronse, 16e Koppenberg, Zonhoven en Gieten

    Patrick van Leeuwen: 20e Koppenberg, 21e Gieten

  • Quarantanove

    Of er nog meer “Oranje” , waarvan ik er geen enkele persoonlijk ken, aan de start zal staan (om uiteindelijk geen rol te spelen in de uitslag) zal mijn kijkplezier naar dat WK niet beïnvloeden. Dat zou pas van invloed zijn als het om renners zou gaan die weldegelijk een rol in het koersverloop zouden kunnen spelen.

  • Hadschieff

    Voor een WK in eigen land vind ik de criteria vrij streng. Als deze criteria internationaal gehanteerd zouden worden, zouden er wellicht maar 20-25 renners aan de start komen, hetgeen wel een erg klein startveld zou opleveren.

    Bij de junioren mogen er maximaal 5 starten. De vier bovengenoemde renners doen internationaal aardig tot goed mee. Uitbreiding zou volgens mij niet nodig moeten zijn.

    Bij de beloften mogen er maximaal 6 (Teunissen is als wereldkampioen startgerechtigd) of 7 (als Van der Poel de wereldbeker wint) starten. Ik ga ervan uit dat Bosman zich nog kwalificeert en dan zijn er 5. Wellicht zou voor het opdoen van ervaring Budding nog aangewezen kunnen worden of zelfs Richard Jansen.

    Bij de vrouwen mogen er maximaal 6 (Vos is als wereldkampioen startgerechtigd) starten, waarbij zich er nu reeds 4 gekwalificeerd hebben. Ik zou de selectie via aanwijsplekken vol maken door bijvoorbeeld Kastelijn aan te wijzen (pas 16 maar gisteren toch 17e in de WB) en wellicht een wegrenster die net in het crossseizoen begonnen is en de komende weken nog flink wat kan verbeteren (indien er interesse voor is en de planning voor de weg het toelaat), waarbij ik denk aan Brand, Van der Breggen of De Jong.

    Bij de elite mannen mogen er maximaal 6 of 7 (als Van der Haar de wereldbeker wint) starten. Ik verwacht niet dat naast bovengenoemde renners er zich nog renners rechtstreeks plaatsen. Ik zou echter, mede gezien het feit dat een WK veel punten oplevert en dus betere startposities geeft, een volledige selectie afvaardigen en zou dan Wubben, Van den Brand en Al selecteren, omdat zijn regelmatig hebben laten zien in verschillende klassementen redelijk mee te kunnen. Voor de laatste plaats zou ik kiezen tussen Van Empel en Van IJzendoorn.

  • Robbie34

    Ja daar kan ik goed in mee gaan!

  • Tom

    Een poging gewaagd: http://www.wielrenwereld.com/nieuws/6929-column-tom-de-koster-open-brief-aan-bondscoach-lammerts

  • Hadschieff

    Prima poging Tom. Je brief was al geretweet door Niels Wubben zag ik. Aan de inhoud van de brief te zien dacht ik al dat jij degene zou kunnen zijn die de brief had opgesteld, omdat de genoemde argumenten hier de revue al gepasseerd waren.

  • Tom

    Het is ook reeds door o.a. Thijs Al, Micki van Empel en Twan van den Brand geretweet en nog wel het meeste opvallend, ook door de directeur van de KNWU, Huib Kloosterhuis. Thijs Al heeft er zelfs op gereageerd en nam het op voor de bondscoach: ‘Johan heeft echt het allerbeste met de renners voor! Ligt meer bij andere mensen binnen de KNWU’.

    Belangrijkste reden voor de strenge selectiecriteria zouden kostenoverwegingen zijn. Juist bij een WK in eigen land slaat dat natuurlijk helemaal nergens op.

    Het zou mooi zijn als het ook door landelijke media wordt opgepikt, of door de Vlaamse media, want nu veroorzaakt het waarschijnlijk amper een rimpel in het water en is het morgen alweer vergeten.